Specialisatie
- Triple P: Ik ben Triple P gecertificeerd, ook wel bekend als de methodiek Positief Opvoeden. In de meeste gevallen zal ik werken volgens deze methodiek.
Triple P staat voor Positief Pedagogisch Programma.
Door mij verdiept te hebben in de methode, er mee te werken en de enthousiaste reacties te zien van ouders, ben ik ervan overtuigd dat deze methode inderdaad werkt.
Consequent zijn, duidelijkheid bieden en aandacht voor gewenst gedrag.
Dit zijn vaardigheden waarmee al veel ongewenst gedrag van het kind voorkomen kan worden, of het gedrag minder snel uit de hand zal lopen. Daarnaast heeft deze positieve aanpak een goede uitwerking op het zelfvertrouwen en zelfbeeld van het kind.Triple P gaat uit van vier gesprekken met één of beide ouders, waarin één opvoedprobleem of vraag wordt behandeld. Ouders krijgen huiswerk mee dat bijvoorbeeld bestaat uit observeren, aanpak uitproberen en vorderingen bijhouden.
De opbouw van de gesprekken is als volgt:
- Situatie verhelderen, informatie verzamelen, het probleem van alle kanten bekijken.
- Advies op maat
- Bijstellen van het advies; wat werkt en wat werkt niet
- Hoe kun je deze nieuwe aanpak blijven volhouden en ook toepassen in andere situaties; evaluatie van het traject.
Tussen de gesprekken zit telkens ongeveer 1 tot 3 weken.
Kijk voor meer informatie over deze methodiek op www.positiefopvoeden.nl.
- Hoogsensitieve kinderen: Tijdens mijn afstudeeropdracht van de opleiding pedagogiek heb ik mij verdiept in hoogsensitieve kinderen (HSK), wat mijn interesse voor deze groep kinderen heeft vergroot. Graag deel ik deze kennis, omdat ik vind dat het belangrijk is om deze eigenschap tijdig te onderkennen bij een kind. Ik ben ervan overtuigd dat dit ten goede komt aan de ontwikkeling van het kind.
Wanneer een ouder weet dat zijn kind hoogsensitief is, kan hij het gedrag van het kind veel beter begrijpen en hier ook beter op aansluiten.
Graag ondersteun ik ouders in de opvoeding bij problemen en help voorkomen dat deze uitgroeien tot iets groots.Ook vind ik dat er in z’n algemeenheid op dit moment nog te weinig aandacht voor hoogsensitiviteit is en ik help graag mee om hier meer bekendheid aan te geven.
Bij het erkennen van hoogsensitiviteit is het uitdrukkelijk niet mijn bedoeling om een kind alleen een ‘stempel’ te geven. Het gaat mij er niet om wat voor naam deze eigenschap heeft, maar ik denk wel dat het belangrijk is dat er begrip is vanuit de ouders en de omgeving, omdat hoogsensitieve kinderen net anders kunnen reageren dan de meeste kinderen. Er is voor dat anders reageren vaak een oorzaak. Kennis kan helpen om meer begrip te krijgen voor het gedrag van het kind en om de opvoeding beter af te stemmen op de behoeften van het kind.
Kijk voor meer informatie over hoogsensitieve kinderen op http://hoogsensitief.opvoedwereld.nl.